Veelgestelde vragen

LET OP! Reactietijden kunnen afwijken

Wij ervaren op dit moment een grotere drukte op de klantenservice, waardoor ons antwoord op jouw vraag langer kan duren dan je van ons mag verwachten. 

We hopen op je begrip in deze situatie!

Hoe werkt onze Veelgestelde Vragen pagina?

Welkom bij onze Veelgestelde Vragen! Hier kun je een antwoord op veel vragen terugvinden. De informatie wordt continu aangevuld en bijgewerkt.


Links zie je onze hoofd categorieën. Per categorie zie je een zestal vragen terug. Staat jouw vraag hier niet tussen? Geen zorgen, we hebben een antwoord op nog veel meer vragen voor je! Gebruik de zoekbalk die je hierboven ziet en vul je vraag of enkele zoektermen in. Alle relevante vragen met de bijbehorende antwoorden worden dan getoond. 

 

Staat jouw vraag er niet tussen, mag je altijd contact met ons opnemen.

Wat betekent 30 dagen retourperiode?

Je hebt het recht om binnen 30 dagen* nadat je je aankoop fysiek in bezit krijgt gebruik te maken van je herroepingsrecht en je aankoop te ontbinden. Dit kan door het retourformulier in je persoonlijke Wifithermostaten account of hier als je geen Wifithermostaten account hebt in te vullen.

Nadat je je retour hebt aangemeld, heb je maximaal 14 dagen de tijd om het product te retourneren. Indien er sprake is van waardevermindering, is het mogelijk dat we niet het volledige aankoopbedrag vergoeden.

Je herroepingsrecht vervalt na 30 dagen* vanaf de dag waarop je het product ontvangen hebt. Voor bestellingen van meerdere producten die apart geleverd worden vervalt het herroepingsrecht 30 dagen nadat je het laatste product hebt ontvangen.

Houd er rekening mee dat het product compleet is, inclusief alle accessoires/ batterijen. Indien dit niet het geval is, kan er een eventuele waardevermindering bij je in rekening worden gebracht.

Heb je je retourlabel ontvangen van ons? Stuur je product dan binnen 14 dagen naar ons op.

Download hier het Europese modelformulier voor herroeping als je ons retourformulier niet kan vinden.

 

*Warmtepompen en CV ketels hebben een kortere bedenktijd van 14 dagen

Wat zijn de kosten van een installatie?

De prijs van een installatie hangt af van de complexiteit van de installatie en daarmee ook de tijd dat onze experts ermee bezig zijn. Wil je een multizone systeem door ons laten installeren? Vraag dan een gratis offerte aan.

Wat is inbegrepen bij de installatie?

De volgende zaken zijn inbegrepen bij de installatie:

1. Een echte smart home expert die bij je langskomt.

2. Gereedschappen die nodig zijn voor installatie.

3. De meegeleverde materialen voor de producten.

4. Een gratis Wifi-check om te kijken of je internet op de plaats van installatie sterk genoeg is.

5. Advies, tips en uitleg betreft je product.

6. Koppelen van het apparaat aan de app.

Het kan zijn dat er extra materiaal nodig is voor de installatie. Denk hierbij aan een gootje om een kabel mooi weg te werken. Deze materialen zijn niet inbegrepen in de installatie en worden in rekening gebracht. Je kan de extra kosten aan de monteur per pin voldoen.

Hoe kan ik mijn bestelling gratis retourneren?

Je kunt je product alleen retourneren vanaf het moment dat je deze hebt ontvangen. Je hebt hiervoor 30 dagen bedenktijd* vanaf het moment van ontvangst. Nadat je je retour hebt aangemeld, heb je maximaal 14 dagen de tijd om het product daadwerkelijk terug te sturen.

Vul dan het retourformulier in je persoonlijke Wifithermostaten account of hier als je geen Wifithermostaten account hebt.

Je ontvangt een bevestigingsmail waarin we bevestigen dat we je aanvraag hebben ontvangen. We nemen hierna contact met je op en sturen je een retourlabel, waarmee je je bestelling kan terugsturen. Gebruik het retourlabel om je bestelling terug te sturen, anders is de retourzending voor eigen rekening.

Stuur je het product retour, dan ontvangen we het product graag in de - indien redelijkerwijs mogelijk - originele verpakking met alle accessoires.
Ons retouradres is Luchthavenweg 55c, 5657EA te Eindhoven.

Als je een account hebt, kun je de status van je retouraanvraag en de status van terugbetaling bekijken door je retouraanvraag te openen. Je kunt ook opmerkingen plaatsen of contact met ons opnemen.

 

*Warmtepompen en CV ketels hebben een kortere bedenktijdvan 14 dagen.

Wat betekent 30 dagen retourperiode?

Je hebt het recht om binnen 30 dagen* nadat je je aankoop fysiek in bezit krijgt gebruik te maken van je herroepingsrecht en je aankoop te ontbinden. Dit kan door het retourformulier in je persoonlijke Wifithermostaten account of hier als je geen Wifithermostaten account hebt in te vullen.

Nadat je je retour hebt aangemeld, heb je maximaal 14 dagen de tijd om het product te retourneren. Indien er sprake is van waardevermindering, is het mogelijk dat we niet het volledige aankoopbedrag vergoeden.

Je herroepingsrecht vervalt na 30 dagen* vanaf de dag waarop je het product ontvangen hebt. Voor bestellingen van meerdere producten die apart geleverd worden vervalt het herroepingsrecht 55 dagen nadat je het laatste product hebt ontvangen.

Houd er rekening mee dat het product compleet is, inclusief alle accessoires/ batterijen. Indien dit niet het geval is, kan er een eventuele waardevermindering bij je in rekening worden gebracht.

Heb je je retourlabel ontvangen van ons? Stuur je product dan binnen 14 dagen naar ons op.

Download hier het Europese modelformulier voor herroeping als je ons retourformulier niet kan vinden.

 

*Warmtepompen en CV ketels hebben een kortere bedenktijd van 14 dagen.

Ik heb een bundel aangeschaft, maar wil een product terugsturen. Kan dit?

Jammer dat je een product wilt retourneren, maar dit kan zeker. Houd er rekening mee dat de bundelkorting dan kan komen te vervallen.
Stel je hebt twee producten in een bundel aangeschaft en je retourneert er een, dan heb je eigenlijk geen recht meer op een bundelkorting. Dit kan invloed hebben op het bedrag dat je terug krijgt.

Mijn product is defect en/of werkt niet. Wat nu?

Vervelend dat jouw product niet goed werkt. We kijken graag samen met jou naar een oplossing. 
Neem contact met ons op en vergeet niet om je bestelnummer door te geven. Daarnaast vernemen we graag om welk product het gaat, wat er niet werkt, wat je zelf al gedaan hebt om het probleem op te lossen, en wanneer het defect is ontstaan.

Valt het binnen de garantie en kunnen we het probleem niet verhelpen, dan ruilen we het graag voor je om.

Wat is de garantieperiode?

Voor particuliere klanten geldt een garantie van 24 maanden na ontvangst van de bestelling. Bewaar je factuur (op papier of de elektronische versie) als bewijs van aankoop. Voor sommige producten geldt een andere garantieperiode, zie daarvoor de productdetails.

Als je een zakelijke klant bent, geldt een garantie van 12 maanden op elke aankoop, tenzij een andere garantieperiode vermeld wordt op de website. 

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Bovengenoemde extra garantie doet niets af aan de wettelijke garantie.

Waaruit bestaat de garantie?

De garantietermijn gaat in na ontvangst van je bestelling. Indien je product defect is gedurende de garantieperiode kun je je product omruilen. Je kunt echter geen aanspraak maken op de garantie als er sprake is van opzettelijke beschadiging, bij nalatigheid, onoordeelkundig gebruik, nalatig onderhoud, normale slijtage of bij beschadiging door het niet of niet juist in acht nemen van de gebruiksaanwijzing.

Zijn er voorwaarden verbonden aan de installatie?

Ja, we hebben aanvullende voorwaarden voor de installatieservice op papier gezet. In de bijlage kun je de aanvullende voorwaarden teruglezen. Zie je de bijlage niet terug? Probeer dan dit artikel in een nieuw scherm te openen door hier te klikken.
Als je hier nog vragen over hebt, neem dan contact met ons op voor nadere toelichting.

Wat zijn de kosten van een installatie?

De prijs van een installatie hangt af van de complexiteit van de installatie en daarmee ook de tijd dat onze experts ermee bezig zijn. Wil je een multizone systeem door ons laten installeren? Vraag dan een gratis offerte aan.

Wat is inbegrepen bij de installatie?

De volgende zaken zijn inbegrepen bij de installatie:

1. Een echte smart home expert die bij je langskomt.

2. Gereedschappen die nodig zijn voor installatie.

3. De meegeleverde materialen voor de producten.

4. Een gratis Wifi-check om te kijken of je internet op de plaats van installatie sterk genoeg is.

5. Advies, tips en uitleg betreft je product.

6. Koppelen van het apparaat aan de app.

Het kan zijn dat er extra materiaal nodig is voor de installatie. Denk hierbij aan een gootje om een kabel mooi weg te werken. Deze materialen zijn niet inbegrepen in de installatie en worden in rekening gebracht. Je kan de extra kosten aan de monteur per pin voldoen.

Tip: bewaar je oude thermostaat

Het kopen van een nieuwe thermostaat is zo gebeurd. Natuurlijk ga je enthousiast aan de slag om alle opties te proberen. Wij raden je aan om in je enthousiasme niet je oude thermostaat weg te gooien als die nog werkt.

 

We gaan er natuurlijk van uit dat je zonder problemen vele jaren van je nieuwe thermostaat kan genieten. Heel soms wil het echter voorkomen dat een product defect raakt. Met name bij een defecte thermostaat in de winter is het dan fijn als je tijdelijk iets achter de hand hebt. Dit om te verkomen dat jij of je gezin in de kou komt te zitten.

Wat is het verschil tussen aan-uit en modulerend/opentherm?

Een ketel kan op twee manieren aangestuurd worden door een thermostaat: aan-uit of modulerend (ook wel opentherm aansluiting genoemd). Iedere ketel kan aan-uit aangestuurd worden. Niet iedere ketel kan modulerend aangestuurd worden. Soms kan de ketel wel modulerend aangestuurd worden, maar is er nog een converter nodig. Om te weten hoe jouw ketel aangesloten kan worden, kun je onze aansluittabel raadplegen.

 

Maar wat is nu het verschil tussen aan-uit en modulerend? Dat leggen we je uit.

Aan-uit
Een aan-uit thermostaat werkt als een lichtschakelaar. De thermostaat kan alleen ‘aan’ of ‘uit’. De thermostaat springt aan als de ruimte kouder is dan de ingestelde temperatuur op je thermostaat. Op dat moment gaat je ketel aan. Als de temperatuur is bereikt, schakelt je thermostaat de CV ketel uit.

Ontdek alle Aan/Uit Thermostaten


Modulerend
Als je een modulerende thermostaat hebt kun je je ketel op verschillende standen laten branden. Dit zorgt voor een nauwkeurige temperatuurregeling en zorgt ervoor dat je ketel niet onnodig brandt. Een modulerende ketel en thermostaat hebben een twee- weg communicatie. Je thermostaat kan dus ook informatie ontvangen van je ketel.

Ontdek alle Opentherm Thermostaten

 

Compatibiliteit ketels en thermostaten (Aansluittabel)

Ben je geïnteresseerd in een slimme verwarmingssysteem? Dan is het belangrijk om te weten welke thermostaat geschikt is voor jouw ketel. Wij hebben hiervoor een handige aansluittabel gemaakt.

Ik heb een storing in mijn ketel / thermostaat. Wat nu?

Wanneer je een probleem/ storing ervaart bij de thermostaat, kunnen wij je in veel gevallen verder helpen. Wanneer je een probleem ervaart met de thermostaat, neem dan contact met ons op. We hebben dan een antwoord nodig op de vragen in onze vragenlijst om je zo snel mogelijk van een oplossing te voorzien. 
In de winter hebben wij het vaak drukker met aanvragen. Kijk ook eens bij onze troubleshoot checklist of je het probleem zelf kan verhelpen.

Wanneer het probleem niet door de thermostaat wordt veroorzaakt, maar afkomstig is uit het verwarmingssyteem zelf, dan is er wellicht iets anders aan de hand. Neem dan contact op met de onderhoudsmonteur. Je vindt de contact informatie van de onderhoudsmonteur vaak terug bij de cv-ketel/ warmte installatie. Ook kun je kijken naar een gecertifcieerd installateur bij jou in de buurt.

Welke storingen zijn een indicatie van een probleem in het verwarmingssysteem?

  • Lekkage
  • Storingscode aanwezig op het display van de cv-ketel/warmtepomp
  • Geen warm water
  • Storing in de elektronica van de cv-ketel/warmtepomp

Welke informatie hebben wij nodig om je te helpen bij een storing / defect?

In dit artikel leggen we je uit welke informatie wij hebben nodig hebben om je zo goed en snel mogelijk te helpen bij problemen bij verwarmingsproducten.

We hebben altijd onderstaande informatie nodig:

  • Volledige naam
  • Contact gegevens
  • Ordernummer 

Per probleem hebben we andere gegevens nodig. We geven uitleg over de volgende punten:

  1. Probleem met verwarmen
  2. Problemen bij multizone thermostaat
  3. Bij een foutmelding
  4. Problemen met de app
  5. Problemen met de wifi verbinding of andere communicatie problemen

 

1. Probleem met verwarmen

  • Merk + type cv-ketel
  • Geen cv-ketel? Dan ontvangen we graag welke type verwarming aanwezig is in jouw woning
  • Omschrijving van het probleem
  • Welke stappen heb je zelf al doorlopen? (we ontvangen graag de stappen en het resultaat wat dit geboden heeft)
  • Bij een afwijkende temperatuur, graag aangeven wat deze afwijking is. We ontvangen in dit geval ook graag een foto van de display van de thermostaat
  • Hoelang is het probleem aanwezig/ wanneer is het probleem ontstaan?
  • Hoe heb je de thermostaat aangesloten (aan/uit of OpenTherm)? Bij twijfel stuur eventueel een foto van de aansluiting in de ketel mee.

2. Problemen bij multizone thermostaat

  • Informatie zoals aangegeven bij het kopje ‘Problemen met verwarmen’
  • Welke producten heb je geïnstalleerd? (de verschillende componenten)
  • Zijn er nog andere aanpassingen aangebracht, zoals het vervangen van ventielen, plaatsen van een zoneklep etc.?

3. Bij een foutmelding

  • De exacte foutcode(s) die je ontvangt
  • Een afbeelding van de foutcode
  • Herstelt de fout automatisch?

4. Problemen met de app

  • Omschrijving van het probleem
  • Hoelang is het probleem aanwezig?
  • Heb je de app getest op een andere telefoon/tablet?
  • Heb je de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
  • Houd er rekening mee dat bij app gerelateerde problemen de oorzaak bij de app of het account kan liggen. Hier kan alleen de producent je mee helpen.

5. Problemen met de communicatie

  • Bij communicatie fout van de ketelmodule, graag een foto maken en sturen van de ketelmodule – cv-ketel

Troubleshoot checklist Verwarming

In veel gevallen kun je het probleem dat je ervaart zelf oplossen. Weet je niet zeker hoe je dit kunt aanpakken, dan helpt dit bericht je verder.   

  1. Het product start niet meer op
  2. Verbindingsproblemen
  3. Koppeling met account/app
  4. Harde reset 

1. Het product start niet meer op
Is het product uitgeschakeld, start het niet meer op en reageert het nergens meer op? Dan is er een grote kans dat er geen voeding meer geleverd wordt aan het apparaat.  

  • Bij een product met een stekker voeding: Heb je tijdelijk het apparaat uit het stopcontact gehaald? Controlleer dan of de stekker nog steeds goed in het stopcontact zit. Werkt het product vervolgens nog niet, test dan als eerst of in een ander stopcontact het product wel opstart. 
  • Bij een product met batterij: batterijen kunnen natuurlijk opraken, dit gebeurt soms sneller dan je verwacht. Dit kan komen doordat het apparaat bijvoorbeeld tijdelijk verbindingsproblemen heeft gehad, waardoor er meer vermogen nodig was vanuit de batterijen. Zijn er grote temperatuur verschillen geweest? Ook dan kan het zijn dat de batterijen sneller leeg raken dan normaal het geval zou zijn. Wij raden aan de batterijen te vervangen. Doe dit het liefste met batterijen die helemaal nieuw uit de verpakking komen.
    Kijk ook altijd goed bij het vervangen van de batterijen naar het type. Zo kunnen niet alle appartaten bijvoorbeeld overweg met oplaadbare batterijen.

2. Verbindingsproblemen
Is je Smart Home device offline in de app? Controleer dan of de vereisten voor je wifi netwerk nog goed staan. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een speedtest of wifi analyzer gebruiken om na te gaan of er geen problemen zijn met de snelheid of kanaal(instellingen). Controleer ook altijd wat de fabrikant aangeeft over de wifi verbinding.

3. Koppeling met account/app
Ervaar je problemen met je account? Verwijder dan eens de app en installeer deze opnieuw. Of neem contact op met de producent. Zij kunnen achter de schermen meekijken met jouw accountgegevens.

4. Harde reset
Reageert je apparraat nergens meer op? Heb je de voeding of batterijen gecontroleerd en het apparaat reageert nog steeds nergens op, dan kun je proberen om een harde reset uit te voeren. Raadpleeg hiervoor de handleiding van je apparraat of ga naar de website van de fabrikant om de stappen voor het resetten te controleren.

Ervaar je na alle stappen nog steeds problemen, neem dan gerust contact met ons op. Vergeet niet te kijken naar dit artikel, zodat we je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Wat is een multi zone systeem (Tado, Honeywell Evohome)?

Met een mulit zone systeem, zoals van Tado of Honeywell Evohome, kun je de temperatuur van elke kamer in je huis afzonderlijk instellen. Ideaal als je vanuit thuis werkt en alleen jouw kantoor wilt verwarmen, en niet de rest van het huis. Of als beneden de open haard aan staat, hierdoor de ketel niet aan gaat, maar je boven de kinderkamer toch wilt verwarmen.

Radiatorknoppen
Een multi zone systeem werkt doorgaans met een hoofdthermostaat, en speciale radiatorknoppen. Deze knoppen hebben een motor ingebouwd, waarmee ze het radiatorventiel kunnen openen of sluiten. Hierdoor krijgt warm water wel of geen kans de radiator te verwarmen. 

Radiogolven
De onderdelen communiceren onderling via radiogolven met elkaar. Zo kan de thermostaat een sein sturen naar de ketel dat de ketel aan moet. Tegelijkertijd kan de thermostaat een seintje sturen naar de radiatorknoppen van de zones die verwarmd moeten worden, dat ze open moeten draaien. Radiogolven zijn betrouwbaarder dan Wifi. Denk immers maar aan het signaal van de radio; een zendmast kan ver van jou verwijderd zijn terwijl je nog steeds een goed signaal ontvangt.

Wifi
Hoe werkt het dan met Wifi? Alleen de communicatie tussen het systeem en de app gaat via Wifi. Via een internet bridge (bij Evohome ingebouwd, bij Tado los meegeleverd), communiceert de app met de thermostaat. Zo kun je ook op jouw telefoon de temperatuur van een zone aanpassen.

Wat komt er bij kijken?
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een multi zone systeem. Dit bespreken wij in andere artikelen:

- Hoe weet ik of mijn ketel geschikt is?
- Heb ik op iedere radiator een slimme radiatorknop nodig?
- Hoe weet ik of mijn radiatoren geschikt zijn?
- Ik heb vloerverwarming. Kan ik dat ook aansluiten?
- Wat kan ik doen om het systeem veilig te laten werken?
- Ik heb stadsverwarming. Werkt dat ook met multi zone?

Hoe weet ik of mijn ketel geschikt is voor een systeem van Tado of Evohome?

In principe kunnen alle ketels met een multi zone systeem werken. Je moet alleen goed controleren of jouw ketel aan/uit of opentherm compatibel is. Dit kun je doen door jouw ketel op te zoeken in onze aansluittabel.

Voor het bestellen van Tado is dit iets minder van belang; deze kan op beide manieren worden aangesloten. Voor Honeywell Evohome is dit zeer belangrijk. De Honeywell Evohome set wordt namelijk met een ketelmodule geleverd. Afhankelijk van het pakket dat je kiest, is de ketelmodule alleen compatibel met aan/uit of met opentherm.

Ik wil een multi zone systeem van Tado of Evohome. Heb ik op iedere radiator een slimme radiatorknop nodig?

Het is niet verplicht om op elke radiator een slimme thermostaatknop te plaatsen. We raden je dit wel aan. Iedere radiator zonder slimme knop kun je namelijk niet bedienen.

Dit betekent dat als een radiator zonder slimme knop open staat, deze altijd mee verwarmd wordt wanneer een zone om warmte vraagt, ook als je hem niet warm wilt hebben. Staat hij open, maar zijn al je zones op temperatuur, dan wordt hij nooit warm. Ook niet als je hem wel warm wilt hebben. Staat hij dicht, dan wordt hij nooit warm.

Houd er rekening mee dat je een bypass in je systeem nodig hebt wanneer je overstapt op slimme knoppen. Wil je dat één van je radiatoren als bypass dient, dient deze te allen tijde open te staan.

Hoe weet ik of mijn radiatoren geschikt zijn voor een systeem van Tado of Evohome?

De Tado en Honeywell Evohome knoppen kunnen alleen gebruikt worden op thermostatische ventielen. Hoe herken je deze?

Plus en min
Het gemakkelijkste is door naar de huidige radiatorknop te kijken. Zie je een plus en min op de knop? Dan kun je er van uitgaan dat de knop niet thermostatisch is. De Tado of Evohome knoppen passen dan helaas niet op jouw huidige installatie. Niet getreurd, onze monteurs kunnen deze ventielen voor je vervangen! Houd er rekening mee dat hiervoor het water uit jouw CV systeem geleegd dient te worden. Hierdoor kan de installatie lang duren. Heb je interesse in een offerte? Vraag deze dan aan via deze pagina.

Thermostatisch
Zie je de cijfers 1 tot en met 5 op de knop, dan kun je er van uitgaan dat jouw radiatorventielen thermostatisch zijn. Dit wil nog niet zeggen dat de knoppen direct op de ventielen passen. Er bestaan namelijk ventielen in verschillende maten. Voor de meest gangbare maten leveren zowel Tado als Honeywell adapters mee met hun knoppen. Zo passen ze in de meeste gevallen toch. Twijfel je of jouw radiatoren geschikt zijn? Stuur ons dan een foto van jouw huidige knoppen en de ventielen.

Heb ik een Tado/Evohome thermostaat nodig als ik de Tado/Evohome knoppen wil installeren?

Dit is afhankelijk van de situatie.

Heb je stads-/blokverwarming en heb je geen eigen thermostaat? Dan is dit mogelijk met de Tado knoppen.

Heb je een ketel en/of heb je een eigen thermostaat, dan heb je de bijbehorende thermostaat nodig. Wanneer de knoppen namelijk niet met een thermostaat kunnen communiceren, kunnen ze ook geen ketel aansturen.
Stel dat je een knop in de badkamer hebt en de badkamer wilt verwarmen. De woonkamer, waar de niet-Tado/Evohome thermostaat hangt, is op temperatuur. De knop in de badkamer draait de radiator in de badkamer open, maar doordat de niet-Tado/Evohome thermostaat denkt dat het huis op temperatuur is, zet deze de ketel niet aan. De badkamer wordt hierdoor alsnog niet warm.

Ik wil een multi zone systeem van Tado of Evohome. Werkt dit ook met vloerverwarming?

Wanneer je vloerverwarming hebt, en je wilt dit meenemen in jouw multi zone systeem, dan is dit mogelijk. Dit werkt anders voor Tado en Evohome.

Vloerverwarming
Wanneer je vloerverwarming hebt in jouw woning, heb je een vloerverwarmingsverdeler. De ketel levert via jouw verwarmingsbuizen warm water aan de verdeler. Vanuit deze verdeler gaan er leidingen/buizen met warm water de vloer in. Deze leidingen lopen in een lus en komen zo weer bij de verdeler uit. Via jouw verwarmingsbuizen stroomt het water weer terug naar de ketel.

Tado
Met Tado kun je een vloerverwarmingsverdeler enkel als één zone aansturen. Dit doe je door in de aanvoerleiding naar de verdeler een zoneklep te plaatsen. Deze klep opent of sluit de leiding, waardoor de vloerverwarming wel of niet warm wordt.
De zoneklep wordt aangestuurd door de Tado thermostaat. Hiervoor dient de thermostaat bedraad aangesloten te worden op de zoneklep. Let op, deze draad is vaak nog niet aanwezig en moet je dus aanleggen! 
Doordat de Tado thermostaat slechts op één onderdeel bedraad aangesloten kan worden, dient hij draadloos te communiceren met de ketel. Dat kan door middel van de Extensiekit.

Evohome
Met Evohome zijn er meerdere opties. Je kan, net zoals bij Tado kiezen voor aansturing via een zoneklep. De aansturing van de zoneklep verloopt bij Evohome via een draadloos aan/uit relais.
Je kan er ook voor kiezen om jouw vloerverwarmingsverdeler in zones op te delen. Dat is fijn wanneer je bijvoorbeeld vloerverwarming in de woonkamer en (dichte) keuken hebt, en je wilt deze apart bedienen. Je hebt dan een extra verdeler van Honeywell nodig en servomotoren. Deze servomotoren plaats je op de aansluiting van de buizen van de vloerverwarming. Doordat iedere buis op deze wijze open en dicht kan worden gezet, kan je ze apart aansturen.
Let op, je hebt dan ook in iedere zone met vloerverwarming een thermostaat nodig. Anders weet het systeem niet hoe warm het is in de zone en weet het dus ook niet of/wanneer het moet beginnen of stoppen met verwarmen.

Installatie
Doordat het systeem erg technisch kan worden in combinatie met vloerverwarming, raden we je aan om dit te laten installeren. Vraag een offerte aan via deze pagina.

De batterij van mijn Evohome bedieningspaneel is snel leeg. Wat kan ik doen?

Het Evohome bedieningspaneel is ook jouw thermostaat. Het paneel is niet gemaakt om ergens los neer te leggen. Deze dient altijd op de meegeleverde tafelstandaard of op de wandhouder geplaatst te zijn. De batterijen werken slechts een korte tijd om bijvoorbeeld een instelling te wijzigen.

Wil je zeker zijn of je batterijen goed zijn opgeladen? Volg dan de onderstaande stappen:
1. Haal de batterijen uit het Evohome systeem.
2. Haal het Evohome systeem van de tafelstandaard.
3. Wacht 5 minuten.
4. Plaats het Evohome systeem terug zonder batterijen.
5. Wacht tot het klok symbool zichtbaar komt op het Evohome systeem.
6. Plaats de batterijen terug in het Evohome systeem.
7. Laat het Evohome systeem 2 dagen on afgebroken op de tafelstandaard staan.

De batterijen zijn nu volledig opgeladen. Haal je het paneel van de houder voor het doorvoeren van wijzigingen, dan hoort hij het maximaal 2 tot 3 uur vol te houden. Valt het paneel na een paar seconden al uit en heb je de batterij opnieuw opgeladen, is er mogelijk sprake van een defect. Neem hierover contact met ons op en vergeet hierbij niet je ordernummer door te geven.

Mijn Evohome knop reageert niet (meer)

Reageert je knop niet meer goed? Dan is de kans aanwezig dat je knop communicatie problemen ervaart. De eerste stap om het probleem op te lossen is door de knop te verwijderen en opnieuw toe te wijzen in je Evohome bedieningspaneel. 

Hoe verwijder ik de knop?
Houd de menu knop ingedrukt totdat je ‘TOEWIJZEN’ ziet. Houd vervolgens opnieuw de menu knop ingedrukt totdat je GEWIST ziet staan. De configuratie in de knop is nu gewist.

De zone dient ook gewist te worden in het bedieningspaneel.
Houd de menu knop ingedrukt, totdat je een systeemconfiguratie waarschuwing ziet. Bevestig dit met het vinkje. Kies ‘zone configuratie’ en vervolgens kies je de zone waar de knop was toegewezen. Verwijder die zone door op ‘wissen’ te klikken.

Heb je liever uitleg per video? Honeywell heeft hier een hele heldere uitleg voor. 

Knop opnieuw toewijzen
Na het verwijderen moet je de knop opnieuw toewijzen.
Houd de menu knop ingedrukt totdat je in het systeem configuratie scherm komt. Bevestig dit met het vinkje.

- Kies voor ‘nieuwe zone’ en geef een naam op voor je zone.
- Selecteer het type verwarming voor de zone
- Pak de knop erbij en druk kort op de menu knop en vervolgens houd de knop ingedrukt totdat je TOEWIJZEN ziet. Druk nogmaals op de knop en je ziet ‘ONTVANGEN’. Je knop maakt verbinding met je bedieningspaneel.

Heb je liever uitleg per video? Honeywell heeft ook hier een hele heldere uitleg voor. 

Mijn radiator maakt een tikkend of borrelend geluid na de installatie.

Het komt weleens voor dat de radiator na het plaatsen van de multi zone thermostaat, een klapperend, borrelend geluid maakt. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de verwarmingsinstallatie leeg is geweest en opnieuw is gevuld. Je kan dit verhelpen door na de installatie nogmaals het systeem te ontluchten en bijvullen.

Wanneer je een klapperend geluid in de radiator houdt dan kan het volgende aan de hand zijn. Dit gebeurt in veel gevallen wanneer de radiator verkeerd om is aangesloten. Hiervan merk je niks als er geen slimme radiatorknop op is geïnstalleerd. Pas wanneer je deze slim maakt komt dit naar voren. Als de radiator verkeerd om is aangesloten, dan is de het ventiel op de retourleiding aangesloten en de aanvoerleiding gaat de radiator in waar het ventiel dus niet zit.

Het gevolg hiervan is dus dat het water retour loopt via het ventiel. In het ventiel zit een rubber wat gaat klapperen als deze de verkeerde kant op bewogen wordt. Hoogstwaarschijnlijk is dit het geluid dat je hoort.

Om dit te controleren verwarm je de radiator en voel je welke leiding warm wordt. Is dit de leiding die niet bij het ventiel zit, dan is je radiator verkeerd om aangesloten.

Helaas kunnen wij dit probleem niet verhelpen. Wij sluiten geen radiatoren aan. Wanneer je dit probleem ervaart is het advies om contact op te nemen met een loodgieter of verwarmingsinstallateur; zij kunnen de radiator voor je omhangen.

Vorstbeveiliging: Mijn Evohome knop verwarmt terwijl ik hier niet om vraag.

Zet jij je verwarming uit wanneer je bijv. in de winter op vakantie gaat of staat er een raam open in de winter? Schiet de verwarming dan toch aan? Of dient de zone niet te verwarmen volgens het schema en gaat de verwarming daar toch aan?
Dan is het mogelijk dat dit te maken heeft met de vorstbeveiliging. Dit gebeurt wanneer de knop een temperatuur onder de vijf graden Celsius detecteert. Hiermee wordt voorkomen dat je leidingen ‘kapot’ vriezen.

Wanneer de vorstbeveiliging is ingeschakeld zie je op het display ‘VORST’

De temperatuur in mijn Evohome zone daalt flink, zonder dat ik hier om vraag.

Zie je een grote temperatuur daling tussen je bedieningspaneel en radiatorknop? Dan kan het zijn dat de open raam functie staat ingeschakeld op je radiatorknop. Wanneer deze is ingeschakeld zie je de melding ‘RAAM’. Dit houdt in dat de radiatorregelaar sluit wanneer een raam open staat met als doel om energie te besparen. Wanneer je het raam sluit, begint het opnieuw met verwarmen. Let op! De functie schakelt zichzelf ook in wanneer hij tocht detecteert.

Is er geen open raam en zie je toch de ‘RAAM’ melding? Dan kun je deze functie uitschakelen door het volgen van onderstaande stappen:

  1. Ga naar ‘menu’ via je bedieningspaneel. Houd de knop ingedrukt totdat het waarschuwingsscherm verschijnten druk op het vinkje.
  2. Kies voor ‘zone configuratie’ en klik de zone aan waar de knop zich bevindt.
  3. Klik op ‘parameters’ en klik op ‘venster open’ en kies vervolgens op ‘uitgeschakeld’

Wat is het verschil tussen de Evotouch / Evohome met en zonder gateway?

Honeywell is al jaren bekend om zijn multizone systeem voor verwarming. Dit houdt ook in dat Honeywell al een tijd bezig is met het ontwikkelen en verbeteren van hun Evohome systeem.

Zo kan het zijn dat je nog de tweede generatie Evohome, ook wel Evotouch Color genoemd, in je bezit hebt. Bij deze versie van de Evohome is er geen intere wifi module aanwezig in de thermostaat. Het is echter wel mogelijk om deze Evohome te verbinden met je wifi netwerk en de Honeywell Home app te gebruiken. Dit kun je doen door de internetgateway (RFG100) aan te sluiten op je modem/router. Deze gateway regristreer je vervolgens online op de website van Honeywell.

Heb je geen vrije poort meer op je router/modem, of wil je de vrije poort graag gebruiken voor een ander Smart Home appartaat, dan kun je overwegen je Evohome systeem te upgraden naar de derde generatie Evohome, ook wel de Evohome Wifi genoemd. Deze versie van de Evohome heeft een ingebouwde wifi module. Dit houdt in dat de Evohome verbinding kan maken met je wifi netwerk, zonder gebruik te moeten maken van een gateway. 

Heb je interesse in een Evohome multizone systeem? Vraag dan via deze pagina een offerte aan.

Wat is het verschil tussen de Tado V3/V3+?

De Tado V3 is al een tijdje op de markt. Enige tijd geleden is Tado gekomen met de V3+, maar wat is nu het verschil tussen de V3 en V3+?

De V3+ heeft een sterke focus op een gezond klimaat in huis. Hiervoor heeft Tado de app volledig vernieuwd. Hier vind je de nieuwe functies terug zoals het klimaatcomfort en het monitoren van de verwarmingsketel. De functies zoals Geofencing en het Slimme Schema zijn ook nog steeds beschikbaar met de nieuwe versie.

Ook de intergratie en ondersteuning voor Smart Home-platformen is verbeterd. (Amazon Alexa, Google Home, Apple HomeKit en IFTTT). Zo zal hier een voortdurende ondersteuning zijn vanuit Tado.

Bovendien heeft de V3+

- Verbeterde elektronica en chipset
- Snellere gebruikersinterface
- Compatibel met meer verwarmingssystemen
- Snellere firmware-updates
- Vezelversterkte Slimme Radiatorknop adapters

Een Tado thermostaat installeren

Bij de Tado thermostaat installatie is internet verplicht om alles aan te melden. Zodra alles is aangemeld werkt het onderling met radiofrequentie. Heb je (tijdelijk) geen wifi? Dan kun je het systeem alleen handmatig bedienen en niet via de app. Daarnaast heb je altijd de Tado helpdesk nodig bij je installatie. Zij zorgen voor de juiste instellingen op je producten.

Sommige problemen kunnen enkel verholpen door Tado. Wat valt hier precies onder?
- Software updates
- Tado account (problemen met kamer toevoegen, instellingen in de app, wachtwoord etc.)
- Radiator wordt niet goed warm. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat het radiatorventiel te strak staat. Tado kan softwarematig de motor in de knop sterker maken.

Geen antwoord gevonden? Neem contact met ons op

Stel een vraag

Via een contactformulier geef je gemakkelijk jouw vraag of opmerking door en deze wordt bewaard in jouw account.

Stuur een bericht

Chat met ons via Messenger

Maandag t/m vrijdag: 8:00 - 17:00 uur

LET OP: Wij kunnen je via deze weg niet helpen met vragen over installatie afspraken en/of laadpalen. Gebruik hiervoor het contactformulier.

Wifithermostaten Messenger
Wifithermostaten op Facebook